Thursday 20 August 2015

Mudahnya....

Assalamualaikum.....para pembaca

sekadar buat renungan pada diri dan sekiranya anda pernah mengalami pekara yang saya alami

mudahnya ye seseorang itu meletakkan kesalahan kepada orang lain. menjadikan mangsa untuk dijadikan kambing hitam. tidak mahu mengakui kesalahan sendiri. pengalaman saya bekerja di syarikat swasta sangat melimah sehinggakan kadang kala pengalaman pahit lagi banyak berbanding yang manis. kalau dulu waktu zaman mula-mula keluar universiti dan masuk ke alam pekerjaan sekiranya saya tak bersalah saya akan sangkal dan berdiri teguh pada diri. kini, semakin lama perasaan itu semakin kurang dan akhirnya lebih rela disalahkan daripada berpendirian teguh . ini kerana pengalaman mengajar saya, walau bagaimanapun saya menegakkan kebenaran yang pastinya pihak yang lebih besar dan berkuasa juga yang akan menang. ini kerana, orang bawahan yang buat keje orang atasan hanya tahu mengarah dan segala pujian atau kredit hanya dia sahaja yang dapat. orang yang bertungkus lumus (bawahan) lansung tidak di pandang atau dianggap penting. berhempas pulas atau besengkak mata satu pujian pun x akan dapat.

sesungguhnya sentiasa ada ingatan buat anda,

pada mulanya perasaan marah saya memuncak tapi akhirnya saya fikir kenapa kita mesti sakit hati atau marah apabila dipersalahkan. niat dihati tidak mahu dibuli tetapi kalau fikirkan positive anggap pengalaman ini mengajar kita untuk besabar, ambil kesalahan itu dan kemudian jadikan ia sebagai pengajaran. mana tahu sekiranya kita menjadi seorang ketua kita juga akan  cuba mempertahankan diri dan air muka depan rakan sekerja dan anak buah. 

jadilah seorang yang mudah untuk memaafkan, segalanya yang berlaku ada ganjarannya kelak sabar dan tabah menghadapis sentiasa berzikir dan berdoa. moga allah merahmati anda semua.

norstarzemma

No comments:

Post a Comment